Undervisning prompt

- til lærer

Guide og eksempler for de bedste undervisnings prompts til lærer


www.technologyreview.com (MIT)

Identificer undervisningsmålene

Først og fremmest skal du identificere de nøjagtige mål, du ønsker at opnå med ChatGPT. Ønsker du at supplere din undervisning med ekstra materiale, hjælpe elever med at forstå komplekse begreber, eller give øvelser og opgaver til praksis? Ved at definere dit mål vil du være bedre rustet til at oprette en effektiv prompt.


Vær klar og præcis

Giv tilstrækkelig kontekst og detaljer, så ChatGPT forstår dine forventninger og kan levere det ønskede resultat. For eksempel, i stedet for at bede om "matematikproblemer," kan du anmode om "fem matematikproblemer om ligninger med én ubekendt for elever i 7. klasse."


Tilpas prompten til elevernes niveau

Det er vigtigt at tilpasse prompten til elevernes evner og færdighedsniveau. Dette vil sikre, at det genererede indhold er passende og udfordrende nok for den pågældende aldersgruppe. For eksempel, når du beder om et resumé af et bestemt emne, skal du specificere målgruppen, som "Lav et kort resumé af fotosynteseprocessen i enkle og letforståelige termer for elever i 6. klasse."


Brug forskellige prompttyper

Prøv at variere prompttyperne for at opmuntre til forskellige tænknings- og problemløsningsmetoder. Du kan bede om forklaringer, eksempler, sammenligninger, øvelser eller kritisk analyse. For eksempel kan du i en historielektion bede om en "sammenligning mellem den franske revolution og den amerikanske revolution med hensyn til deres årsager og virkninger."


Fremme kreativitet og kritisk tænkning

Når du opretter prompts til ChatGPT, skal du overveje, hvordan du kan inspirere eleverne til at tænke kreativt og kritisk. Åbne spørgsmål, der opfordrer til refleksion og analyse, kan hjælpe eleverne med læring.


Inkluder interaktive elementer

Overvej at integrere interaktive elementer i dine prompts, såsom quizzer, diskussionsopgaver og gruppeaktiviteter. For eksempel kan du bede ChatGPT om at "Generere fem multiple-choice spørgsmål om vigtige begivenheder i den franske revolution, der kan bruges i en gruppediskussion."


Brug virkelige eksempler og relevante scenarier

For at gøre indholdet mere engagerende og relateret til elevernes liv, kan du inkludere virkelige eksempler og relevante scenarier i dine prompts. For eksempel kan du bede om en "Analyse af, hvordan klimaforandringerne påvirker landbruget i Danmark og hvilke strategier landmændene kan anvende for at tilpasse sig disse ændringer."


Opfordre til refleksion og selvevaluering

Prompts, der opfordrer eleverne til at reflektere over deres egne erfaringer og evaluere deres forståelse, kan hjælpe med at øge engagementet og selvbevidstheden. For eksempel kan du bede ChatGPT om at "Skrive en refleksionsopgave, der beder eleverne om at tænke over deres læringstil og hvordan de kan forbedre deres studieteknikker."


Skab emotionel forbindelse

Ved at oprette prompts, der appellerer til elevernes følelser, kan du øge engagementet og skabe en dybere forbindelse til det lærte materiale. For eksempel kan du bede om en "historie, der illustrerer betydningen af empati og samarbejde i et multikulturelt samfund.


Gør indholdet tilgængeligt og inkluderende

Sørg for, at dine prompts opmuntrer til inklusion og tilgængelighed for elever med forskellige baggrunde og evner. For eksempel kan du bede om "En forklaring på Einsteins relativitetsteori ved hjælp af analogier og eksempler, der gør det lettere at forstå for elever med forskellige indlæringsstile."


Ved at følge disse tip og eksperimentere med forskellige promptstrukturer kan du skabe engagerende og meningsfulde prompts for ChatGPT, der vil hjælpe dig med at forbedre undervisningen og få mest muligt ud af denne teknologi.



Prompts eksempler for kommunikation i undervisningen


Prompt: "Hvordan kan jeg integrere kommunikationstræning i mine nuværende undervisningsemner og -mål for at fremme elevernes læring og engagement?"


Prompt: "Hvilke kommunikationsaktiviteter vil være mest effektive for at fremme samarbejde, aktiv lytning og præcis udtryk blandt mine elever?"


Prompt: "Hvordan kan jeg udnytte forskellige kommunikationsformer, såsom verbale, non-verbale og digitale kommunikationsværktøjer, i min undervisning for at gøre læringen mere alsidig og relevant for eleverne?"


Prompt: "Hvordan kan jeg oprette en sikker og støttende læringsmiljø for kommunikation, der fremmer åbenhed, respekt og empati blandt elever?"


Prompt: "Hvordan kan jeg tilpasse mine kommunikationsaktiviteter for at imødekomme elevernes individuelle behov, interesser og færdigheder?"


Prompt: "Hvordan kan jeg bruge kommunikationsaktiviteter til at fremme elevernes kritiske tænkning, argumentation og problemløsningsevner?"


Prompt: "Hvordan kan jeg skabe tværfaglige kommunikationsaktiviteter, der engagerer eleverne i en række forskellige fagområder og læringsmål?"


Prompt: "Hvordan kan jeg reflektere over og evaluere effektiviteten af mine kommunikationsaktiviteter for at forbedre min praksis og øge elevernes læring og engagement?"


Prompt: "Hvordan kan jeg samarbejde med kolleger, forældre og lokalsamfundet for at udvide og forbedre mulighederne for kommunikationstræning og aktiviteter i min undervisning?"




Prompts eksempler for udvikling af læringsmaterialer


Prompt: "Hvordan kan jeg integrere forskellige undervisningstilgange og -strategier i mine læringsmaterialer for at fremme elevernes læring og engagement?"


Prompt: "Hvilke typer læringsmaterialer vil være mest effektive for at fremme samarbejde, kommunikation og problemløsningsevner blandt mine elever?"


Prompt: "Hvordan kan jeg udnytte teknologi og digitale ressourcer i mine læringsmaterialer for at gøre læringen mere relevant og engagerende for eleverne?"


Prompt: "Hvordan kan jeg oprette en sikker og støttende læringsmiljø gennem mine læringsmaterialer, der fremmer åbenhed, respekt og empati blandt elever?"


Prompt: "Hvordan kan jeg tilpasse mine læringsmaterialer for at imødekomme elevernes individuelle behov, interesser og færdigheder?"


Prompt: "Hvordan kan jeg bruge læringsmaterialer til at fremme elevernes forståelse af globale emner, såsom bæredygtighed, menneskerettigheder og kulturel mangfoldighed?"


Prompt: "Hvordan kan jeg skabe tværfaglige læringsmaterialer, der engagerer eleverne i en række forskellige fagområder og læringsmål?"


Prompt: "Hvordan kan jeg reflektere over og evaluere effektiviteten af mine læringsmaterialer for at forbedre min praksis og øge elevernes læring og engagement?"


Prompt: "Hvordan kan jeg samarbejde med kolleger, forældre og lokalsamfundet for at udvide og forbedre mulighederne for udvikling og anvendelse af læringsmaterialer i min undervisning?"




Prompts eksemplers for klasseledelse


Prompt: "Hvordan kan jeg skabe en positiv og inkluderende klassekultur, der respekterer og værdsætter elevernes forskellige baggrunde, interesser og færdigheder?"


Prompt: "Hvilke klasseledelsesstrategier er mest effektive for at fremme samarbejde, kommunikation og problemløsningsevner blandt mine elever?"


Prompt: "Hvordan kan jeg etablere klare regler, rutiner og forventninger i klassen for at skabe en struktureret og tryg læringsmiljø for eleverne?"


Prompt: "Hvordan kan jeg håndtere konflikter og adfærdsproblemer i klassen på en konstruktiv og retfærdig måde, der støtter elevernes sociale og følelsesmæssige udvikling?"


Prompt: "Hvordan kan jeg tilpasse min klasseledelse for at imødekomme elevernes individuelle behov, interesser og færdigheder, samtidig med at jeg opretholder et velorganiseret og engagerende læringsmiljø?"


Prompt: "Hvordan kan jeg bruge feedback og anerkendelse til at fremme elevernes motivation, selvtillid og ansvarlighed i forhold til deres egen læring?"


Prompt: "Hvordan kan jeg skabe tværfaglige læringsoplevelser, der engagerer eleverne i en række forskellige fagområder og læringsmål, samtidig med at jeg opretholder effektiv klasseledelse?"


Prompt: "Hvordan kan jeg reflektere over og evaluere effektiviteten af min klasseledelse for at forbedre min praksis og øge elevernes læring og engagement?"


Prompt: "Hvordan kan jeg samarbejde med kolleger, forældre og lokalsamfundet for at udvide og forbedre mulighederne for effektiv klasseledelse og støtte elevernes læring og udvikling?"




Prompts eksempler for leg i undervisningen


Prompt: "Hvordan kan jeg bruge leg til at opnå mine undervisningsmål, såsom udvikling af kognitive færdigheder, forbedring af sociale evner eller fremme af kreativitet og nysgerrighed?"


Prompt: "Hvilke legeaktiviteter er egnede og engagerende for mine elever baseret på deres alder og udviklingsniveau?"


Prompt: "Hvordan kan jeg skabe et sikkert og støttende læringsmiljø, der fremmer positiv interaktion og engagement i leg?"


Prompt: "Hvilke strategier kan jeg bruge til at integrere leg i undervisningen på tværs af forskellige emner og aktiviteter?"


Prompt: "Hvordan kan jeg evaluere og reflektere over effektiviteten af de legeaktiviteter, jeg implementerer i undervisningen?"


Prompt: "Hvordan kan jeg samarbejde med kolleger og forældre for at støtte og forbedre legens rolle i elevernes læring?"


Prompt: "Hvordan kan jeg tage hensyn til kulturelle og individuelle forskelle blandt eleverne, når jeg planlægger og gennemfører legeaktiviteter?"


Prompt: "Hvilke metoder og aktiviteter kan jeg bruge til at fremme selvstændighed og ansvar gennem leg blandt eleverne?"





Prompts eksempler for udendørs aktiviteter i undervisningen


Prompt: "Hvordan kan jeg integrere udendørs aktiviteter i mine nuværende undervisningsemner og -mål for at fremme elevernes læring og engagement?"


Prompt: "Hvilke udendørs aktiviteter vil være mest effektive for at fremme samarbejde, kommunikation og problemløsningsevner blandt mine elever?"


Prompt: "Hvordan kan jeg udnytte den lokale natur og geografi i mine udendørs aktiviteter for at gøre læringen mere relevant og autentisk for eleverne?"


Prompt: "Hvordan kan jeg oprette en sikker og støttende læringsmiljø for udendørs aktiviteter, der tager højde for risici og udfordringer i det udendørs miljø?"


Prompt: "Hvordan kan jeg tilpasse mine udendørs aktiviteter for at imødekomme elevernes individuelle behov, interesser og færdigheder?"


Prompt: "Hvordan kan jeg bruge udendørs aktiviteter til at fremme elevernes forståelse af bæredygtighed og miljøansvar?"


Prompt: "Hvordan kan jeg skabe tværfaglige udendørs aktiviteter, der engagerer eleverne i en række forskellige fagområder og læringsmål?"


Prompt: "Hvordan kan jeg reflektere over og evaluere effektiviteten af mine udendørs aktiviteter for at forbedre min praksis og øge elevernes læring og engagement?"


Prompt: "Hvordan kan jeg samarbejde med kolleger, forældre og lokalsamfundet for at udvide og forbedre mulighederne for udendørs læring og aktiviteter i min undervisning?"